Varning för nya bedrägerier riktade mot äldre – så skyddar du dig
Regeringen och svenska myndigheter har nyligen slagit larm om en våg av digitala bedrägerier riktade mot äldre och personer med pension eller andra socialförsäkringsförmåner. Bedragarna utger sig ofta för att vara representanter från myndigheter som Pensionsmyndigheten, Försäkringskassan eller din bank, och kontaktar dig via sms, e-post, telefonsamtal eller sociala medier. Syftet är att få dig att lämna ut känslig information – som bankuppgifter, lösenord eller personnummer – eller att klicka på länkar som leder till falska webbplatser där du ombeds fylla i uppgifter.
I många fall försöker bedragarna stressa dig genom att hävda att du annars riskerar att förlora din pension, dina bidrag eller andra viktiga förmåner om du inte agerar direkt. De kan även be dig fylla i falska formulär eller meddela att du ska verifiera dina kontouppgifter.
Så kan du förebygga bedrägerier:
Lämna aldrig ut känslig information som personnummer, bankID, bankkontonummer, lösenord eller säkerhetskoder via telefon, e-post, sms eller sociala medier – oavsett vad personen säger sig representera.
Klicka aldrig på länkar eller öppna bilagor från okända avsändare, även om meddelandet ser officiellt ut eller hänvisar till en myndighet.
Om någon påstår sig ringa från Försäkringskassan, Pensionsmyndigheten, din bank eller annan myndighet och ber om privata uppgifter, avsluta samtalet direkt. Kontakta istället själv myndigheten på deras officiella telefonnummer.
Myndigheter och banker kontaktar dig aldrig spontant för att begära känsliga uppgifter eller be dig använda ditt BankID över telefon, sms, chatt eller e-post.
Vid minsta osäkerhet – kontakta myndigheten via dess officiella kontaktvägar
Dela denna information med släkt och vänner, extra viktigt för att skydda äldre och personer som kanske inte är lika digitalt vana.
Om du misstänker bedrägeri:
Avsluta omedelbart all kontakt med den misstänkta parten. Lämna inte ut någon information. Kontakta snarast din bank om du lämnat ifrån dig bankuppgifter, och polisanmäl händelsen. Du kan också ringa 114 14 för att få vägledning av polisen, eller kontakta Seniorsupporten hos exempelvis SPF Seniorerna för råd.
Kom ihåg: Officiella myndigheter tar aldrig ut avgifter, erbjuder inte särskilda förmåner utanför sina hemsidor eller kontaktar dig via privata kanaler som Messenger, WhatsApp eller vanliga sms. Använd alltid myndigheternas verifierade kontaktvägar.
Behöver du prata med någon om din digitala säkerhet som äldre? Vänd dig till din närmaste seniorförening eller en lokal IT-volontär så kan du få kostnadsfri hjälp och stöd.